Навчальна програма з
позашкільної освіти
гуртка «Школа «Лідер"
керівник гуртка ПНЗ «Темп»
Булєца Єлизавета Олегівна
ПОЯСНЮВАЛЬНА
ЗАПИСКА
Програма гуртка «Лідер» складена на основі програми
Кравченко С.В.
«Основи учнівського самоврядування», рекомендованої МОН
України (лист
МОН України № 1 / 11-3839 від 12.07.2005).
Створення умов для самореалізації учнівської молоді,
залучення її до
участі у прийняті можливих рішень є головною метою
діяльності творчого об’єднання. Сучасна школа повинна виховати особистість, яка
зможе активно діяти у всіх сферах життя своєї держави, свого колективу, сформувати
у неї навички самоврядування, виробити соціальну активність, відповідальність у
процесі практичної громадської діяльності.
Актуальність
програми викликана необхідністю визначення стратегії
пошуку, навчання та виховання тих підлітків, які мають організаторські
здібності, усвідомлюють себе потенційними лідерами в суспільстві.
Головна мета
програми - формування досвіду громадянської поведінки лідерів шляхом активного
залучення їх до справ і турбот навчального закладу, до реальної участі в
державотворенні, шляхом сприяння розвиткові молодіжного руху, створенню
громадських дитячо-юнацьких організацій.
Завдання:
- ознайомлення
підлітків з теоретичними основами та принципами розвитку лідерства;
- формування
у підлітків навичок співпраці в команді;
- стимулювання
творчої і соціальної активності та ініціативи підлітків;
- допомога
підліткам у розвитку сили волі і морально-психологічних якостей, необхідних для
того, щоб стати успішними в житті, в повній мірі реалізувати лідерський потенціал;
- надання
можливостей для самореалізації в якості лідера і менеджера самостійного
соціального проекту, програми.
Зміст програми «Школа «Лідер»» сприяє активізації соціально-педагогічних функцій
особистості лідера, спрямованих на позитивну творчу реконструкцію
соціокультурного оточення однолітків у сфері комунікації та дозвілля. Під час
занять у гуртку підлітки набувають знань, вмінь і навичок, які допомагають їм
бути відповідальними за зміни, що відбуваються в їх житті.
Програма «Школа «Лідер» спрямована на активізацію й
удосконалення індивідуального досвіду кожного учасника, на усвідомлення ним
своїх особливостей і ресурсів, що допомагає кожному визначити індивідуальні
цілі в навчанні для вдосконалення себе і свого середовища.
Програмою передбачено два роки навчання:
1-й рік – початковий рівень – 144 години на рік, 4 години
на тиждень;
2-й рік – основний рівень – 144 години на рік, 4 години
на тиждень.
Навчальна програма розрахована на учнів 7-11 класів.
Наприкінці навчання діти повинні знати зміст і поняття «самоврядування»,
його суть, завдання, організацію; структуру, алгоритм, створення проектів та
шляхи їх реалізації; методи інформаційного обміну; організацію виборів; права і
обов’язки дитячого самоврядування. Крім того, вони мають володіти вмінням
організувати та спланувати роботу будь-якого органу дитячого самоврядування,
самостійно складати сценарії, проекти заходів, розподіляти доручення в
учнівському колективі, співпрацювати з іншими організаціями, орієнтуватися в
інформаційному матеріалі.
Результат
заняття в гуртку «Школа «Лідер» передбачає досягнення у вихованців відповідного рівня соціальної
креативності, лідерських умінь і навичок, практичної готовності до участі у
проектах, формування особистісних
якостей, необхідних лідеру. У процесі реалізації програми в учнів виробляються навички критичного мислення, комунікативності, толерантністі. Заняття в
гуртку надає змогу учнівській молоді визначитись, що таке позитивний імідж
лідера, оволодіти мистецтвом спілкування.
Початковий рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Модулі |
Кількість годин
|
||
Теорія |
Практика |
Разом |
||
1. |
Вступ. Мета
і завдання програми |
1 |
1 |
2 |
2. |
Я – громадянин України |
2 |
4 |
6 |
3. |
Лідер та лідерство. |
4 |
6 |
10 |
4. |
Основи
ефективного лідерства |
6 |
14 |
20 |
5. |
Мистецтво
спілкування лідера |
6 |
14 |
20 |
6. |
Лідер та його команда |
4 |
6 |
10 |
7. |
Імідж лідера. |
2 |
8 |
10 |
8. |
Організація
роботи учнівського самоврядування |
8 |
22 |
30 |
9. |
Лідер -
організатор однолітків |
4 |
30 |
34 |
10. |
Підсумкове
заняття
|
- |
2 |
2 |
|
Усього |
37 |
107 |
144 |
ЗМІСТ
1.
Вступ (2 год.)
Мета і завдання занять в
гуртку «Школа «Лідер».
2.
Я –
громадянин України (6 год.)
Теоретична
частина. Місцеве самоврядування. Громадські організації. Дитячі
організації і об’єднання.
Практична
частина. Тренінг «Я – патріот»
3.
Лідер та лідерство (10 год.)
Теоретична частина. Молодіжне лідерство. Філософія
лідерства. Нормативно-правова основа діяльності молодіжних громадських
організацій. Теорії лідерства: теорія рис лідерства, харизматична концепція
лідерства; ситуаційна теорія лідерства синтетична теорія лідерства. Стилі
лідерства: демократичний, авторитарний, пасивний.
Практична частина. Тренінгові
заняття: «Хто такий
лідер?», «Типи лідерів. Стилі керівництва.», «Плюс і мінуси
лідерства». Зустрічі з представниками місцевої влади. Що лідери можуть зробити для
становлення громадянського суспільства в Україні.
4.
Основи ефективного лідерства (20
год.)
Теоретична
частина. Права та обов’язки лідера. Оцінка перспективних і негативних сторін лідерської
поведінки. Повноваження лідера. Що значить делегувати повноваження. Як досягти
успіху в делегуванні повноважень.
Практична частина. Трегінг «Пізнай
себе». Розвиток
комунікативних
здібностей лідера. Особистий розвиток. Вміння слухати і говорити. Вміння
спілкуватися у групі. Потенціал, необхідний для того, щоб стати лідером.
Основні принципи поведінки лідера. Кодекс поведінки лідера.
5.
Мистецтво спілкування лідера (20
год.)
Теоретична
частина. Жити
в суспільстві - означає спілкуватися. Від чого залежить успішність спілкування
людей. Мистецтво спілкування.
Практична
частина. Тренінг «Чи завжди нас розуміють інші люди?»,
Що означає бути переконливим? Вміння переконувати інших. Як навчитися
говорити «ні» й відповідати на критику? Типи спілкування. Спілкування без слів
(міміка, жести, погляди, паузи). Правила ефективного спілкування. Що таке
конфлікт?Що розуміють під консенсусом і компромісом? Підходи до вирішення
проблем і конфліктів? Успішна самопрезентація.
6.
Лідер та його команда (10 год.)
Теоретична
частина. Лідери
ситуативні і постійні. Лідер і керівник - у чому річниця? Якості, притаманні
успішному лідеру. Що таке партнерство. Принципи партнерства. Підготовка до
побудови партнерських відносин.
Практична
частина. Як
співпрацювати з командою. Управління розвитком команди. Організаторські знання
і вміння, організаторські здібності. Поради організатору. Тренінг «Я і моя
команда»
7.
Імідж лідера (10 год.)
Теоретична
частина. Що
таке імідж? Імідж лідера. Функції іміджу. Структура іміджу. Я-концепція лідера. Імідж молодіжної
громадської організації. Технологія діагностики, формування й коригування
іміджу.
Практична
частина. Імідж, як форма життєтворчості лідера.
Мистецтво самопрезентації. Механізми самопрезентації особистості. Шляхи
формування іміджу за допомогою засобів масової інформації.
8.
Організація роботи учнівського
самоврядування (30 год.)
Теоретична
частина. Законодавча
база України, в якій гарантується право дітей та юнацтва на участь у процесах
прийняття рішень. Участь учнівської молоді в реалізації соціальних проектів.
Нормативно-правове забезпечення діяльності учнівського самоврядування. Загальні
засади діяльності органів учнівського самоврядування.
Практична
частина. Організація діяльності органів учнівського самоврядування.
Моделі учнівського самоврядування навчальних закладів. Програми діяльності
органів учнівського самоврядування. Методика проведення збору лідерів
самоврядування дітей. Планування роботи учнівського самоврядування. Вибори -
основа демократії учнівського самоврядування. Програми та проекти учнівського
самоврядування.
9.
Лідер - організатор однолітків (34
год.)
Теоретична
частина. Лідер – організатор однолітків. Ділове
спілкування. Лідер - організатор волонтерів. Мета і завдання волонтерських програм.
Практична
частина. Методика
проведення засідань органів учнівського самоврядування. Ділові та ситуаційні
ігри. Методика підготовки проведення публічних виступів. Методика проведення
конференцій, зустрічей, круглих столів. Методика підготовки та проведення
розважальних заходів. Організація, підготовка, проведення інтелектуальних ігор
та конкурсів. Методика проведення концертних програм та творчих вечорів.
Організація роботи з молодшими школярами. Організація благодійних та екологічних акцій. Організація просвітницької
роботи щодо здорового способу життя.
10.
Підсумкове заняття (2 год.)
Круглий стіл за підсумками роботи
гуртка.
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці
мають знати:
- правила
формування команди, розподіл обов’язків;
- правила
публічних виступів, проведення їх підготовки;
- поняття
вибори, виборчий процес;
- принципи
організації роботи органів учнівського сам оврядування;
Вихованці
мають вміти:
- формувати
команду та її актив;
- планувати,
аналізувати свою роботу;
- брати участь в підготовці та організації засідань, ділових ігор,
- готувати
та організовувати розважальні
заходи;
Основний рівень
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
№ |
Модулі |
Кількість годин
|
||
Теорія |
Практика |
Разом |
||
1. |
Вступ. Мета
і завдання програми |
1 |
1 |
2 |
2. |
Я – особистість |
2 |
4 |
6 |
3. |
Теорія лідерства. |
2 |
8 |
10 |
4. |
Основи
ефективного лідерства. |
6 |
14 |
20 |
5. |
Організація
роботи учнівського самоврядування |
6 |
14 |
20 |
6. |
Система роботи органів
учнівського самоврядування |
6 |
14 |
20 |
7. |
Інформаційне забезпечення діяльності
учнівського самоврядування |
8 |
22 |
30 |
8. |
Лідер -
організатор однолітків |
4 |
30 |
34 |
9. |
Підсумкове
заняття
|
- |
2 |
2 |
10. |
Усього |
35 |
109 |
144 |
ЗМІСТ
1. Вступ (2 год.)
Мета і
завдання діяльності гуртка «Школа «Лідер».
2. Я – особистість (6 год.)
Теоретична частина. Розвиток комунікативних навичок.
Розвиток позитивного мислення.
Практична
частина. Психологічні
тренінги «Я у колі друзів», «Що означає поважати себе».
3. Теорія лідерства (10 год.)
Теоретична
частина. Лідерство. Лідери і керівники. Стилі керівництва. Образи
лідерів різних країн.
Практична
частина. Права та обов’язки лідера. Лідерство, як потреба
самореалізації. Теорія соціометричного дослідження колективу. Проведення
соціометрії.
4. Основи ефективного лідерства (20 год.)
Теоретична
частина. Що означає бути лідером? Імідж лідера. Технологія
діагностики, формування й коригування іміджу. Культура ділового спілкування та
публічного виступу.
Практична
частина. Мистецтво самопрезентації. Механізми самопрезентації
особистості. Шляхи формування іміджу за допомогою засобів масової інформації.
Тренінги «Пізнай себе», «Плюси і мінуси лідерства». «Траєкторія життєвого
успіху», «Лідером не народжуються, лідером стають».
5. Організація роботи учнівського самоврядування ( 20 год.)
Теоретична
частина. Зміст, функції, принципи самоврядування дітей та
учнівської молоді. Самоврядування у навчальному закладі. Нормативно-правове
забезпечення діяльності учнівського самоврядування. Статут, положення, програми
діяльності. Партнерство в роботі учнівського самоврядування.
Практична
частина. Згуртування
команди активу, ради лідерів. Розподіл доручень. Функціональні обов’язки кожного члена команди. Формування команд для
реалізації окремих завдань відповідно до програми та планів діяльності. Розвиток
комунікативних та організаторських здібностей. Психологічні тренінги «Я і мій
колектив», «Мої творчі здібності».
6.
Система роботи органів учнівського
самоврядування ( 20 год.)
Теоретична
частина. Моделі учнівського самоврядування ЗОШ. Моделі
учнівського самоврядування районів. Взаємозв'язок
органів самоврядування різних рівнів.Зміст понять «вибори», «виборча кампанія».
Положення про вибори.
Практична
частина. Методика проведення зборів лідерів. Учнівська
конференція. Сесія парламенту дітей. Засідання органів учнівського самоврядування.
Функції і завдання виборчої кампанії. Передвиборча агітація. Ділова гра
«Вибори». Фірмовий стиль органів учнівського самоврядування. Герб, логотип,
пісня. Зміст діяльності комісій самоврядування дітей. Ділові ігри. Рольові
ігри. Ситуаційні ігри.
7.
Інформаційне забезпечення діяльності
учнівського самоврядування (30
год.)
Теоретична
частина. Роль ЗМІ у житті людини. Види ЗМІ. Роль шкільних ЗМІ у
роботі учнівського самоврядування.
Шкільний прес-центр. Діяльність шкільних газет. Робота шкільної радіостудії.
Шкільні сайти. Соціальні мережі.
Практична частина. Створення банку даних
діяльності органів учнівського самоврядування. Ведення аудіотеки, фото та
відеоархіву. Тренінги на розвиток творчих здібностей. Створення проекту
шкільної газети. Проект шкільного радіо. Створення Інтернет – сторінок. Шкільна
стінгазета. Зміст і дизайн. Гра «Хто в газеті головний?». Методика проведення
соцопитувань та анкетування.
8.
Лідер – організатор однолітків ( 34 год.)
Теоретична
частина. Форми роботи з учнівською молоддю. Проектна діяльність.
Волонтерство.
Практична
частина. Тренінги «Як стати лідером?», «Що означає бути сучасним?»,
«Лідер: посада чи покликання?». Методика написання програм та проектів
учнівського самоврядування. Методика підготовки та проведення ігрових та
конкурсних програм. Методика проведення творчих вечорів та фестивалів. Методика
проведення спортивних змагань. Організація та проведення екологічних акцій..
Методика написання плану підготовки та плану проведення заходу. Написання
сценарію заходу.
9.
Підсумкове заняття ( 2 год.)
Круглий
стіл «Учнівське самоврядування: міф чи реальність?»
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Результатом занять підлітків у гуртку «Школа «Лідер» є
формування досвіду громадянської поведінки лідерів учнівського самоврядування
шляхом активного залучення їх до справ і турбот навчального закладу, до
реальної участі в державотворенні. Під час занять в гуртку відбувається
формування особистості потенційного лідера, його організаторських здібностей.
Вихованці
мають знати:
·
поняття
«самоврядування», його головні завдання, структуру;
·
принципи
організації роботи органів учнівського самоврядування;
·
поняття
«вибори», «виборчий процес»;
·
значення
поняття «соціологічне опитування», його роль та технологію
проведення;
·
правила
публічних виступів, проведення їх підготовки;
·
правила
формування команди, розподіл обов’язків;
·
алгоритм
розробки проектів та шляхів їх реалізації.
Вихованці
мають вміти:
·
організовувати
діяльність та планувати роботу будь-якого органу дитячого самоврядування;
·
формувати
команду та її актив;
·
брати участь в підготовці та організації засіданнь, ділових ігор,
·
готувати
та організовувати розважальні заходи;
·
самостійно
складати сценарії, проекти, заходів
ЛІТЕРАТУРА
1. Бачинська Е. Формування громадянської
позиції школярів шляхом залучення їх до співуправління виховною системою школи
// Світло. - 2002. - №1.
2. Гладчук О.О. Педагогічне керівництво
учнівським самоврядуванням // Освіта України. - 1999. - № 25. - С. 3.
3. Доценко
Т.М. Організація роботи комісійорганів учнівського самоврядування дітей та
учнівської молоді: Методичний посібник. – Біла Церква, 2009
4. Дригайло С. Вперед, гвардіє!: Школа
громадянського виховання [Шкільне самоврядування] // Освіта. - 2003. - 15- 22
січня. - С. 4-5.
5. Забуга Т. До питання дитячого
самоврядування у навчально-виховних закладах // Нова педагогічна думка. -
1997.-№3.-С. 31-34.
6. Заїка Л., Сокоренко Л. Організація
самоврядування в загальноосвітніх закладах: Методичні рекомендації // Директор
школи. - 2002. - № 7
7. Кириленко С. Учнівське
самоврядування: досвід і проблеми: Адреса досвіду - Одещина// Освіта. - 2002. -
613 листопада.
8. Климчук Н., Никонов В., Писаркова Ю.,
Салей С. «Твоє будущее зависит от Тебя». Методическое пособие. - Гродно, 2001.
9. Ковальчук С., Никонович В., Лепехо И.
«Ученическое самоуправление». Практическое пособие. - Новогрудок, 1999.
10. Ковганич Г., Нестеренко К. Учнівське
самоврядування в системі освіти Києва. - К., 2000.
11. Лидер будущего:
новое видение стратегии и практика. Методическое пособие по проведению
тренинга/Под общей редакцией Г.Лактионовой, И.Зверевой, Л.Стариковой. - К.:
Науковий світ, 2001.
12. Лопухівська А. Учнівське самоврядування в контексті діалогу культур // Рідна
школа. - 2002. - № 12. - С. 32-33.
13. Лопухівська А. Учнівське самоврядування: В сільських загальноосвітніх
закладах// Сільські школи України. - 2003. - № 2 (січень). - С. 3-6.
14.
Михайлюк
Т. Як стати лідером: /Ліцейське самоврядування // Сільські школи
України. - 2002. - № 22, С. 20-21.
15. Нестеренко Л. Учнівське самоврядування: історичний екскурс, функції,
стратегія// Директор школи. -1999. - №3
16. Організаційно-правова
база діяльності органів самоврядування дітей та учнівської молоді: Методичний
посібник.- Біла Церква, 2009
17. Проект системи учнівського
самоврядування «Школа- наш дім» // Позакласний час. - 1999. - № 15-16. - С.
25-29.
18. Рябокобила Г. Президентська республіка об’єднаних класів: [Учнівське
самоврядування] // Освіта. - 2003. - 1522 січня.-№3.-С. 6-7.
19. Самоврядування у школі// Завуч. - 2002. - № 17-18. - С.18-22.
Комментариев нет:
Отправить комментарий